cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 
Community Contributor *

MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right now. I registered client and had HMRC confirmation.

 
35 REPLIES 35
QuickBooks Team

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Hello, thanks for your question

 

Can we just confirm is this client using the FRS scheme?

 

Emma

Community Contributor *

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

No, the client is not on the FRS.

QuickBooks Team

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Hello,

 

Can you also confirm that the Agent Services gateway login you are using is correct for the VAT registration number entered in the VAT settings?

 

Thanks,

 

 

Community Contributor *

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Yes, I registered him under my Agent Services Account and that is the account linked to the software.

QuickBooks Team

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Could you also confirm that the VAT registration number entered is correct and that the open period is for a date HMRC is expecting?

 

Thanks,

 

Talia

Community Contributor *

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Yes, the VAT number is correct and yes, I rang HMRC to confirm that they are now expecting this return for this period by MTD.

QuickBooks Team

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Finally, can you try disconnecting and reconnecting MTD? You can do this by going to the cog wheel, account & settings and then advanced. Once there, there will be a section for MTD where you can click 'learn how to disconnect' - follow those instructions and then set up MTD again.

 

Let us know how you get on.

 

Thanks,

Talia

Community Contributor *

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

I have run the disconnect and reconnect routine earlier on having seen it as a possible solution on another post, but still having same issue.

QuickBooks Team

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Hello there, @FAST-Accounts

 

I appreciate you disconnecting and reconnecting MTD as provided by my colleague above.

 

This time, there's an ongoing investigation about the error message when filing your client's VAT return using MTD. Our Product Development Team is currently working to have a permanent fix. 

 

In line with this, I'd recommend contacting our QuickBooks Online (QBO) Support Team. From there, one of our specialists will add your account to the affected list of companies. They'll be able to notify you about the issue's status via email. Here's how: 

 

  1. Go to https://help.quickbooks.intuit.com/en_GB/contact. 
  2. Select QuickBooks Online
  3. Choose Managing Your VAT under What can we help you with?.
  4. Scroll down the page, and choose Get Phone Number under Call Us section. 

 

I'm also adding a helpful article to learn more about submitting VAT return using MTD: Authorise QuickBooks to Interact with HMRC - MTD for Small Businesses

 

Stay in touch with me how it goes after reaching out to our support team, @FAST-Accounts. I'll gladly help if you need anything else. Have a good day. 

Community Contributor *

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

I am already on the list for the notification. However, this is now getting urgent as I need to file a February VAT return by the 7th April. I had heard there was a workaround this (see my other question), but it doesn't go into detail about how to do it. The article wasn't really relevant as I have correctly followed all those steps, twice, but hopefully it will help someone else.

Highlighted
QuickBooks Team

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Hi there, FAST-Accounts.

 

If I'm not wrong, the workaround you mean is by using a bridging solution. By the way, the link you shared is broken, so I added some articles about the solution below.

If this workaround will not work for you, I'd suggest reaching out to HMRC for alternative ways to send your client's return. That way, your client will stay compliant with them.

 

On the other hand, our engineers are still working to fix this issue, and we appreciate your patience while the solution is not yet available.

 

If you have other questions, feel free to go post back here.

Community Contributor *

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

I don't get the option to submit via a spreadsheet, so I don't see how the bridging solution is going to work for me.  

QuickBooks Team

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Hello

 

The option will only be there for the bridging tool if you are connected to MTD and  if you are still getting the blocked message for that client it will not appear there. DO you have social media?Can you Facebook or tweet us a private message with your email on and theclient id. Unfortunately if you post it on the Community it will be redacted

Or if you do not  have that option can you call our care team 08081684285 or 08081689537 or use the call me back feature in the ? help section and they will call you, so we can add you to the investigation. It is of high priority for this to be resolved before the 1st April

 

Thanks

 

Emma

Experienced Member

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Hi FAST-Accounts have you received a resolution yet?? I am having exactly the same problem!

 

 

Community Contributor *

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

A bit embarrassing really. I phoned HMRC to check the position at their stage and they said that the request to join MTD hadn't been processed for some reason. So filed the VAT return under the old system, waited 2 weeks and then reapplied for MTD. All working fine now.

Experienced Member

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Thanks for coming back to me. You weren't to know that HMRC hadn't completed things properly at their end! You received your email, as have I so you could only assume things were well.

 

I am currently on the phone to HMRC AGAIN -  wish me luck.....

Experienced Member

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

I have been having this ongoing issue with a blocked status for over a month now.  Having spent 3 hours on the phone with Quickbooks to be advised that it was a problem with HMRC, I have since spent an hour last week on the phone to them who requested technical support to look into the matter to which i've never had a response.  I am currently on the phone again to HMRC chasing this up as the VAT return for this client needs to be filed with HMRC by next Tuesday.

 

There seems to be no sense of urgency anywhere which is getting frustrating beyond belief.  Has anyone else managed to fix this issue?

Experienced Member

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Hi Emma St,

We have still not had this issue resolved either. Quikbooks at first gave
me the same story that it was an issue at HMRC's side but they have since
admitted that it is at their end! I have registered our company as one of
those affected by the issue and am currently waiting, in limbo, to hear
that it has been resolved. I log onto the webchat from time to time for an
update on their progress but receive the same response time and time again
"our back office is working hard to resolve this". GREAT - but I'm waiting
to submit a VAT return for March still!!!!

I called HMRC back last week (who previously said they could do absolutely
nothing for me) and pleaded with them to accept my return by some other
means. They have since agreed to accept my return by paper filing (which
apparently is only permitted in extreme circumstances). I am awaiting an
email being sent by them with this paper return so can update you if and
when I receive it.

Good luck.

Bella_1985

QuickBooks Team

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Hello Bella_1985,

 

We apologise for the length of time you have been waiting for a resolution on this. We would like to chase this investigation up for you. Do you have access to Facebook or Twitter? If so, could you please PM QuickBooksUK your email address so we can take a look at your case?

 

Thanks,

 

Talia

Experienced Member

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Hello Talia

 

Would it also be ok for me to do this as I am encountering the same issue as Bella?

QuickBooks Team

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...


Hello Emma,

 

Of course, please get in touch with us following the instructions above.

 

Thanks,

 

Talia

Established Member

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

I struggled with this issue all day today - called both Quickbooks and HMRC - the answer was to disconnect and reconnect via the 'advanced' tab under 'Accounts and settings' (left side of the screen accessed through the top right cog) - where there is a 'making tax digital' on/off switch. If you disconnect and reconnect here then you have to input the tax ID again and this seems to reset things and enable the connection.

Experienced Member

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Thanks Mark, I have tried this route countless times unfortunately to no avail over the past month Smiley Sad

Established Member

Re: MTD for VAT turned on, but getting a "blocked" error message saying we can't connect right no...

Have you tried calling HMRC - they are quite helpful once you eventually get through the can see if there is anything on their end which appears to block the connection.